Een krik is een van de belangrijkste onderdelen in de gereedschapsset van je auto. Met dit handige werktuig kun je met weinig kracht een auto van duizenden kilo's optillen. Of je nu een lekke band moet verwisselen langs een donkere snelweg of gewoon onderhoud doet in je garage, het is belangrijk om te weten hoe je een krik veilig gebruikt. Dit kan het verschil maken tussen stilstaan langs de weg of snel weer verder kunnen rijden. We leggen je uit hoe deze onmisbare tool werkt en hoe je hem veilig gebruikt.
Hefmechanisme voor voertuigen
Als je een auto optilt met een hydraulische garagekrik, zie je de wet van Pascal in werking door deze belangrijke onderdelen:
- Een kleine zuiger die vloeistof uit het reservoir haalt
- Een grotere hefzuiger die de kracht vermenigvuldigt bij het tillen
- Een veiligheidssysteem dat voorkomt dat de krik overbelast raakt
Het hydraulische systeem zorgt ervoor dat je zware voertuigen met weinig inspanning kunt optillen, omdat de vloeistof de druk gelijkmatig verdeelt door het hele systeem. Je moet de krik wel op de door de fabrikant aangegeven krikpunten plaatsen om veilig en effectief te kunnen werken met deze betrouwbare hefinstallatie. Schaarkrikken zijn een handig alternatief voor lichtere voertuigen en bij pech onderweg.
Principes van hydraulische liften
De werking van een hydraulische lift is gebaseerd op de wet van Pascal, waardoor je met vloeistof onder druk een grote kracht kunt maken. Als je een hydraulische lift gebruikt, pas je eigenlijk deze natuurkundige wet toe. De druk die je uitoefent wordt namelijk gelijk verdeeld door het hele systeem met vloeistof.
De lift heeft twee belangrijke onderdelen: een kleine zuiger die hydraulische vloeistof uit het reservoir pompt, en een grote zuiger die zorgt voor de echte hefkracht. Als je de hendel pompt, stuurt het systeem vloeistof onder druk naar een speciale steun of kussen dat contact maakt met de hefpunten onder je auto.
Als je de auto weer wilt laten zakken, gebruik je het ontluchtingsventiel. Dit ventiel zorgt ervoor dat de auto rustig zakt doordat de hydraulische vloeistof gecontroleerd terugstroomt naar het reservoir. Om je lift goed te laten werken, moet je regelmatig onderhoud uitvoeren. Controleer het niveau van de hydraulische vloeistof en kijk of er geen lekken in het systeem zitten. Dit onderhoud zorgt ervoor dat de lift niet alleen goed werkt, maar ook dat je hem veilig kunt gebruiken.
Mechanische krachtoverbrenging
In elke hydraulische autokrik zit een slim systeem dat je eigen kracht omzet in grote hefkracht. Dit systeem werkt volgens de wet van Pascal, wat betekent dat als je druk zet op de hydraulische vloeistof, deze druk zich gelijkmatig verspreidt door het hele systeem om je auto op te tillen.
Het systeem bestaat uit twee belangrijke onderdelen die samenwerken: een kleine zuiger die je zelf bedient, en een grotere zuiger die het zware werk doet. Als je de hendel van de krik pompt, zuigt de kleine zuiger vloeistof uit een reservoir en duwt deze door het systeem. De grote zuiger duwt vervolgens omhoog om je auto via het steunpunt op te tillen.
Voor een goed werkend systeem moet je regelmatig onderhoud plegen aan de hydraulische vloeistof en onderdelen. Controleer regelmatig het vloeistofpeil en kijk of het ontluchtingsventiel soepel werkt voor een beheerste daling. De zwenkwielen van de krik kunnen 360 graden draaien, zodat je de krik makkelijk onder de hefpunten van je auto kunt plaatsen. De hefarm zorgt ervoor dat het gewicht van je auto stabiel en gecontroleerd omhoog gaat.
Snelle noodreparaties mogelijk
Met een goed geplaatste autokrik kun je snel een lekke band vervangen of dringende reparaties aan de motorriemen uitvoeren tijdens pech onderweg. Bij het vervangen van een band moet je eerst de wielmoeren een beetje losdraaien voordat je de auto opkrikt. Plaats de krik op het aangegeven krikpunt en breng de auto omhoog totdat het wiel vrij van de grond komt. Voor tijdelijke reparaties aan de motorriemen kun je de autokrik gebruiken om veilig bij de motorruimte te komen. Zorg wel dat de handrem is aangetrokken en er wielblokken zijn geplaatst voordat je begint. Het kiezen van de juiste hefcapaciteit is belangrijk voor het veilig gebruiken van een autokrik tijdens reparaties.
Tips voor het vervangen van een lekke band
Als je een lekke band moet vervangen langs de weg, is het belangrijk om dit veilig en op de juiste manier te doen. Parkeer je auto eerst op een vlakke, stevige ondergrond en trek de handrem aan zodat je auto stabiel staat. Kijk in de handleiding van je auto waar de krikpunten zitten – als je de krik op de verkeerde plek zet, kun je schade maken aan je auto.
Gebruik een krik die sterk genoeg is voor je auto – hij moet minstens de helft van het gewicht van je auto kunnen dragen. Zet wielblokken aan de andere kant van de band die je gaat vervangen, zodat je auto niet kan wegrollen. Als je de krik goed hebt neergezet en de auto omhoog hebt gebracht, kun je de lekke band eraf halen en de reserveband erop zetten. Bij het vastdraaien van de wielmoeren moet je in een stervorm werken, zodat de druk gelijk wordt verdeeld over het wiel. Door dit systematisch te doen, zit het wiel goed vast en voorkom je problemen door ongelijk aangedraaide moeren. Controleer wel eerst of de reserveband de juiste spanning heeft en in goede staat is, want dit heeft invloed op hoe je auto rijdt totdat je een nieuwe band kunt laten monteren.
Tijdelijke reparaties voor distributieriem
Noodreparaties aan een kapotte riem kunnen ervoor zorgen dat je auto blijft rijden tot aan de garage. Als je een beschadigde of gebroken motoraandrijfriem hebt, zijn er verschillende tijdelijke oplossingen mogelijk. Je kunt ducttape gebruiken voor een uitgerafelde riem voor korte tijd, en elastieken of tie-wraps kunnen een losse riem tijdelijk vastzetten.
| Noodreparatie | Maximale veilige afstand |
|---|---|
| Ducttape | 15-25 kilometer |
| Elastiek | 8-16 kilometer |
| Tie-wraps | 16-32 kilometer |
| Riem verwijderen | 8-11 kilometer |
| Spanning aanpassen | 24-32 kilometer |
Als je een kapotte riem hebt, kun je niet-essentiële riemen verwijderen om de belasting op de overgebleven riemen te verminderen. Je kunt ook met simpel gereedschap zoals een schroevendraaier de riemspanning aanpassen, maar doe dit alleen om naar de garage te kunnen rijden. Onthoud dat deze snelle oplossingen geen permanente reparaties zijn en niet geschikt zijn voor normaal gebruik. Je moet je snelheid en rijafstand beperken bij een tijdelijke reparatie, en het is belangrijk om de riem zo snel mogelijk goed te laten vervangen.
Tijdens het wisselen van de banden
Om je banden te wisselen heb je een autokrik nodig om je auto veilig van de grond te tillen. Voor je begint, is het belangrijk om in je handleiding op te zoeken waar de krikpunten zitten. Als je de krik op de verkeerde plek zet, kan dit schade veroorzaken aan het chassis of de carrosserie. Controleer ook of je krik sterk genoeg is – hij moet minstens de helft van het gewicht van je auto kunnen dragen voor goede stabiliteit tijdens het wisselen.
Veiligheid is het belangrijkste als je een autokrik gebruikt. Volg daarom altijd deze belangrijke stappen:
- Trek de handrem aan en plaats wielblokken aan de andere kant van het krikpunt om te voorkomen dat de auto kan bewegen.
- Zet de krik stevig op het juiste krikpunt en zorg dat deze op een vlakke ondergrond staat.
- Zodra je de auto hebt opgekrikt, plaats je direct assteunen onder de auto voordat je de wielen eraf haalt.
Als je met een autokrik werkt tijdens het wisselen van banden, controleer dan goed of het gewicht van de auto gelijk verdeeld is op de krik voordat je verder gaat. Door goed op te letten en deze veiligheidsmaatregelen te volgen, kun je veilig je banden wisselen zonder jezelf of je auto in gevaar te brengen. Of je nu een schaarkrik of een potkrik gebruikt, regelmatig onderhoud van je gereedschap zorgt ervoor dat je het veilig kunt blijven gebruiken.